Vzdelávanie formou individuálneho začlenenia

Vzdelávanie formou individuálneho začlenenia (školská integrácia)

Čo to znamená?
Školská integrácia a individuálne začlenenie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sú rovnocenné pojmy. Oba v praxi znamenajú vytvorenie vhodných podmienok na vzdelávanie detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. (ŠVVP)

Kto môže byť integrovaný?
Integrované môže byť dieťa so ŠVVP
1. dieťa so zdravotným znevýhodnením (= so zdravotným postihnutím, choré a zdravotne oslabené, s vývinovými poruchami učenia alebo s poruchami správania)
2. dieťa zo sociálne znevýhodneného prostredia
3. dieťa s nadaním
ŠVVP sú diagnostikované zariadením výchovného poradenstva a prevencie.

Aký je postup?
Prvým krokom je vyšetrenie v poradenskom zariadení. Termín vyšetrenia je potrebné dohodnúť telefonicky. Na prvé stretnutie budete potrebovať od triedneho učiteľa pedagogickú charakteristiku. Ak sa odborným vyšetrením potvrdí, že ide o dieťa so ŠVVP, poradenské zariadenie so súhlasom rodiča odporučí evidovať dieťa ako žiaka so ŠVVP. Na základe tohto odporúčania a písomnej žiadosti zákonného zástupcu riaditeľ školy dieťa prijíma. Škola vypracuje individuálny výchovno-vzdelávací program.

Ako sa pracuje s dieťaťom so ŠVVP?
Každé dieťa má vypracovaný individuálny program, ktorý zahŕňa odporúčania a závery poradenských zariadení. Úprava podmienok výchovy a vzdelávania sa týka prostredia triedy, organizácie vyučovania, využitých metód, foriem a prostriedkov, výchovno-vzdelávacích cieľov, odbornej pomoci a hodnotenia dieťaťa. Môže zahŕňať aj úpravu učebných osnov a plánov. Učitelia sú s programom oboznámení a uplatňujú ho vo vyučovaní. Dieťa je v starostlivosti školskej špeciálnej pedagogičky, ktorá s ním pracuje podľa potreby individuálne v kabinete.

Fakty a mýty o integrácii.
Aby individuálne začlenenie žiaka (integrácia) splnilo svoj účel, je potrebná komplexná spolupráca všetkých zainteresovaných strán (žiak, učiteľ, rodič, špeciálny pedagóg…), ktoré sa okrem vzájomnej priebežnej výmeny informácií zaväzujú aj :

  • žiak – k aktívnej práci na vyučovaní a k pravidelnej a systematickej domácej príprave
  • rodič – pravidelne sa informovať u učiteľa (príp. školského špeciálneho pedagóga) o učebných výsledkoch svojho dieťaťa; zabezpečiť potrebné vyšetrenia v poradenských zariadeniach; dôsledne dohliadať na domácu prípravu dieťaťa
  • učiteľ – v rámci vyučovania vytvárať podmienky pre naplnenie bodov uvedených v IVVP; k žiakovi pristupovať podľa odporúčaní poradenských zariadení
  • špeciálny pedagóg – poskytnúť poradenské služby; podľa potreby individuálne pracovať s dieťaťom; zachovať mlčanlivosť a chrániť pred zneužitím osobné údaje, informácie o zdravotnom stave a výsledky odborných vyšetrení.

5 mýtov o integrácii
Ak je žiak individuálne začlenený, nemôže opakovať ročník.
Nie je to celkom tak. Žiaci začlenení aj nezačlenení musia dosahovať vo vzdelávaní rovnaké ciele, sú hodnotení za svoje výsledky, snahu, svedomitosť, aktivitu… a ich prospech je v jednotlivých predmetoch klasifikovaný stupňami 1 – 5 . Rozdiel je v tom, že individuálne začlenení žiaci majú nárok pri dosahovaní spomínaných cieľov na zohľadňovanie špeciálnych potrieb (poznáme pod pojmom „úľavy“). Deti, ktoré majú individuálny plán (redukované učivo z niektorého predmetu), dosahujú ciele stanovené v individuálnom pláne. Ak je žiak neúspešný a „hrozí“ nedostatočná, konzultujeme s poradenským zariadením, v ktorom bolo dieťa vyšetrené. V opodstatnených prípadoch (napr. ak by dieťaťu opakovanie ročníka prospelo) je opakovanie ročníka možné.

Nemôže mať zníženú známku zo správania, ak má poruchy správania.
Tiež nie celkom. Ak nevhodné prejavy správania nie sú dôsledkom stanovenej diagnózy, môže byť známka zo správania znížená. (Na základe takých prejavov správania žiaka, ktoré sú závažným porušením školského poriadku, napr. neospravedlnené hodiny, fyzické ublíženie iným osobám a pod.)

Na hodinách matematiky musí učiteľ žiakovi povoliť používať kalkulačku.
Áno, ale… Sú učivá, kedy je potrebné osvojiť si najskôr postup riešenia príkladu, dôsledne ho precvičiť a zautomatizovať a tu kalkulačka nemá svoje miesto. Rovnako je to s učivami, kde žiak na kalkulačke vlastne ani nemá čo počítať a učivami, ktoré môžu byť pre dieťa so ŠPVU prospešné, pretože rozvíjajú oslabené funkcie (hlavne pamäť, pracovnú pamäť, priestorovú orientáciu..) Ale napríklad pri slovných úlohách, kde je potrebné vykonať viac krokov, môže počítanie na kalkulačke zamedziť zbytočným chybám z nepozornosti.

Nemôže písať diktáty a písomky.
Neplatí. Vždy ide o maximálny možný rozvoj dieťaťa, a preto je potrebné klásť naň primerane náročné úlohy. Nie je dobré zľavovať v nárokoch, pokiaľ dieťa učivo (úlohu..) zvláda. V prípade potreby môžu byť klasické diktáty kombinované s alternatívnymi formami (doplňovačky – dieťa má predtlačený celý diktát a vynechané sú len časti s jedným gramatickým javom; diktát po domácej príprave a pod.) Dieťaťu treba vytvoriť dostatočné množstvo príležitostí byť úspešným, ale tiež je rovnako dôležité primeraným a citlivým spôsobom posúvať hranicu možností stále vyššie. A písomky? Niektorým deťom slovná odpoveď nevyhovuje, možno majú v lavici väčšiu istotu a možno sa nechcú zbytočne odlišovať od zvyšku triedy, je to individuálne. Upustiť od písomného skúšania má zmysel vtedy, ak je medzi výsledkami v písomnom a ústnom skúšaní výrazný rozdiel. Dieťa by nemalo odpisovať zadania úloh z tabule, ale odpovede vpisovať do predtlačených hárkov. V prípade potreby môže mať zvýšenú časovú dotáciu.

Bude mať automaticky dobré známky („papier“ ma oprávňuje nepracovať)
Vôbec nie. Dieťa má nárok na špeciálne postupy (pomôcky, metódy, prostriedky..), ale musí dosahovať rovnaké ciele, ako ostatní spolužiaci. Má rovnakú povinnosť sa pravidelne pripravovať na hodiny, písať si domáce úlohy, aktívne pracovať na vyučovaní a zapájať sa do všetkých školských činností podľa svojich možností.